Tuesday, August 10, 2010

Kekasihku datang lagi...

Bismillahirrahmanirrahim..

Salam kasih abadi buat semua sahabat-sahabatku fillah.. Selamat Menyambut Kedatangan Kekasihku pada tahun ini.. Sudah setahun merindui, akhirnya datang menjengukku kembali.. Ana tahu kita berkongsi kekasih yang sama.. tapi ana tak kisah jikalau menjadi 'madu' kepada 'dia' membuatkan kita bersama-sama beroleh rahmat Ilahi.. menuju cinta hakiki.. buatmu kekasihku Ramadhan Mubarak... Syukur padamu Ya Allah kerana memberi peluang untuk diriku bertemunya lagi... Alhamdulillah..
  
KEISTIMEWAAN BULAN RAMADHAN 

1.Puasa Ramadhan adalah rukun keempat dalam Islam. Firman Allah Ta'ala :
"Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu  berpuasa sebagaimana diwajibkan  atas orang-orang sebelum kamu  agar kamu bertaqwa. "(Al-Baqarah : 183).
 
Sabda Nabi :
"Islam didirikan di atas lima sendi, yaitu: syahadat tiada sembahan yang haq selain Allah dan Muhammad adalah rasul Allah, mendirikan shalat, menunaikan zakat, puasa Ramadhan dan pergi haji ke Baitul Haram. " (Hadits Muttafaq 'Alaih).

Ibadah puasa  merupakan salah satu saranan  penting  untuk mencapai  takwa, dan salah satu  sebab untuk mendapatkan  ampunan dosa-dosa, penglipat gandaan  kebaikan, dan pengangkatan darjat. Allah telah  menjadikan  ibadah puasa khusus untuk diri-Nya dari amal-amal ibadah lainnya.
 
Firman Allah dalam hadis yang disampaikan oleh Nabi: 
"Puasa itu untuk-Ku  dan Aku langsung membalasnya. Orang yang berpuasa  mendapatkan dua kesenangan, yaitu kesenangan  ketika berbuka puasa dan kesenangan ketika berjumpa dengan Tuhannya. Sungguh, bau  mulut orang berpuasa lebih harum daripada bau kasturi." (Hadis Muttafaq 'Alaih).
 
Dan sabda Nabi :
"Barangsiapa berpuasa Ramadhan kerana iman dan mengharap pahala dari Allah, niscaya diampuni dosa-dosanya yang telah lalu. " (Hadits Muttafaq 'Alaih).
 
Maka untuk memperoleh ampunan dengan puasa Ramadhan, harus ada dua
syarat berikut ini:
  • Mengimani dengan benar akan kewajipan ini. 
  • Mengharap pahala kerananya di sisi Allah Ta 'ala.
2. Pada bulan Ramadhan diturunkan Al-Qur'an sebagai petunjuk bagi umat manusia dan berisi keterangan-keterangan tentang petunjuk dan pembeza antara yang haq dan yang batil.

Orang berpuasa yang berjihad :
Perlu diketahui bahawa orang mukmin pada bulan Ramadhan melakukan dua jihad, yaitu :
  • Jihad untuk dirinya pada siang hari dengan puasa.
  • Jihad pada malam hari dengan solat malam
Barangsiapa yang memadukan kedua jihad ini, memenuhi segala hak-haknya dan bersabar terhadapnya, niscaya diberikan kepadanya pahala yang tak terhitung. Lihat Lathaa'iful Ma 'arif, oleh Ibnu Rajab, him. 163,165 dan 183.
Moga pertemuan kita pada tahun ini diberkati Allah... Ya Habibi Ramadhan..



Salam Kasih Abadi~

Al-Faqirah Ilallah,
Nanie Mujahidah...=)

No comments: