Thursday, October 21, 2010

Episod Derita: Menuju Pencerahan...

بسم الله الرحمن الرحيم
Salam jihad. Mencari ketenangan dan penyelesaian menerusi penulisan mungkin adalah cara terbaik buat diri bilamana rasukan Syaitan mula menghantui. Tatkala mengalami konflik diri, bercanggah peribadi, maka ku coretkan kata hati untuk mencari jalan bagi episod-episod derita hidup ini.. Ya Allah, moga pencerahan yang bakal ku lakarkan mampu membawa kembali diri menujuMu Ilahi.. Ya, bagi sesiapa yang mendapatkan petunjuk Allah S.W.T, maka tiada seorang pun yang boleh menyesatkan. Dan barang sesiapa yang tersesat, maka tiada yang dapat memberikan hidayah melainkan Allah S.W.T. 

Keberanian Iman 
Rasulullah s.a.w mendidik para sahabat dalam kondisi perang agar tetap tabah menghadapi musuh sehingga mereka tidak mudah berputus asa, malas dan penakut. Begitulah juga buat diriku dalam meneruskan rentak perjuangan di bumi kampus yang penuh ketidakadilan, mengenepikan nilai-nilai Islam yang syumul dalam kehidupan, membakul sampahkan amaran2 Allah dalam naskah cintaNya.. mengapa perlu takut dengan tohmahan liar mereka yang berniat menjatuhkan kebenaran. Sedangkan aku hanya perlu takut pada yang satu  iaitu Allah. Ketepikan soal kemuliaan kerana perjuangan ini bukan untuk mendapat sanjungan tetapi menjalankan tanggungjawab yang menjadi satu kemestian..

Berlalunya seminggu yang dimuatkan dengan kisah kejatuhan zaman kegemilangan ku. Hinggakan terpacul kata-kata luahan yang penuh tanda tanya bagi pihak yang membacanya..
  
kataku, "jatuh, bangun, kemudian terduduk, kembali berdiri, terjatuh semula, hampir rebah, ada sahabat cuba memapah, cuba bertahan, kali ini hampir terbaring, mereka memaksa berdiri... tahukah kalian tahap kemampuanku? jangan terlalu berharap pada diri yang hina ini.. aku milik Allah.. kelebihan diriku tak kan ada tanpa izin Allah.. aku inginkan waktu.. fahamilah aku.." 



Ya, aku sungguh derita sejak akhir2 ini. kerana kurangnya kebergantungan aku padaNya, kurangnya kewajipan solat berjemaah ku, kerana kurangnya tadabbur al-quran ku, kurangnya penghayatan tulusku terhadap perjuangan yang suci ini.. Semuanya kerana kelalaianku. Maka, jangan sekali-kali aku menyalahkan jalan dakwah ini andai salah itu datang dari diri sendiri.. Masih ada jalan lagi buatku untuk kembali.. menyambung sisa-sisa perjuangan yang masih berbaki selaku pimpinan haraki yang suci. 



Aku dan kepimpinan


Bergelar seorang pemimpin bukanlah sesuatu yang mudah. Lebih-lebih untuk memimpin barisan pejuang-pejuang Islam. Sentiasa merasakan diri ini tidak layak menyebabkan aku tidak dapat menerima hakikat aku perlu menjadi barisan hadapan saff kepimpinan. Menjadi pemikir atau 'think tanker' menjadikan aku sesak seketika kerana bagiku aku hanya mampu bekerja. Namun, kata sahabat, mencatur kepimpinan bukannya mudah. Tiada siapa yang mahu menjadi pimpinan malah untuk memegang jawatan sekalipun. 

Namun, ketahuilah bahawa Allah S.W.T. mencipta manusia, melengkapkan mereka dengan keupayaan intelek dan menjadikan mereka sebagai khalifah (pemimpin) di atas muka bumi. Di samping kejadian manusia, Allah juga mencipta makhluk-makhluk dan kejadian lain sebagai sesuatu yang berguna kepada manusia. Dalam mencipta kejadian-kejadian ini, Allah membekalkan dua prasarana kepada manusia untuk memakmurkan muka bumi iaitu kebolehan mengurus (skill) dan sumber-sumber (resources). Tanggungjawab memimpin dan mengurus sekumpulan individu atau sesuatu masyarakat untuk mencapai objektif atau matlamat terletak kepada bahu pemimpin. Kejayaan dan kemajuan sesuatu bangsa bergantung kuat kepada gaya kepimpinan pemimpin mereka dan berkait rapat dengan kesedaran menunaikan tanggungjawab oleh pemimpin dan seterusnya menggerakkan masyarakat menuju keredaan Allah. 

Jika bukan aku, siapa lagi. Jika bukan sekarang, bila lagi. Jika bukan di sini, di mana lagi. Allah nilai bukan pada banyaknya nilai pengorbanan tp Allah nilai tahap keikhlasan dlm pengorbanan. Semoga aku terus teguh dalam melaksanakan bai'ah ku baik dalam sudut qiyadah mahupun jundiyyah. Seperti Firman Allah dalam Surah al-Baqarah : ayat 124 

Maksudnya: Dan (ingatlah) ketika Nabi Ibrahim diuji oleh Tuhannya dengan beberapa kalimah (suruhan dan larangan), maka nabi Ibrahim pun menyempurnakannya. (Setelah itu), Allah berfirman: Sesungguhnya Aku melantik kamu menjadi imam (pemimpin ikutan) bagi umat manusia. Nabi Ibrahim pun memohon dengan berkata: (Ya Tuhanku) jadikanlah juga dari keturunanku (pemimpin-pemimpin ikutan). Allah berfirman: (Permohonan mu diterima, tetapi) janjiKu ini tidak akan didapati oleh orang-orang yang zalim.

Ya Rabbi Ya Allah! Kurniakan hidayahMu buat diri ini agar aku mampu thabat di atas landasan perjuangan suci ini . Biarpun aku tidak layak menjadi pemimpin tetapi jangan sekali – kali kau biarkan aku tidak layak untuk menjadi pejuang agamaMU ya Allah!

Aku dan penyakit itu.


Tiada siapa yang mengerti. Tiada siapa yang mengetahui. Ya, aku menghidapi sesuatu penyakit yang hingga kini aku tidak tahu akan puncanya. Walaupun doktor sudah kutemui, namun kesihatanku hanya sementara. Mungkin sejak akhir2 ini aku juga tertekan kerana ini. Sakit kepala, pening, berpeluh menyebabkan aku sedikit tertekan untuk memikirkan mengenai masalah2 sahabat2 selaku seorang pimpinan yang menjadi tempat luahan dan pencetus semangat buat mereka. Sedangkan diri sendiri yang makin hari makin lemah, tersungkur pun sudah tidak aku hiraukan. 

Merasakan penyakitku semakin teruk, mengingati kematian merupakan tentatifku setiap hari. Entahlah sejauh mana bahayanya apa yang aku hidapi, kerana aku cuba mengaplikasikan subjek mikrobiologi yang aku pelajari. Kebarangkalian besar aku diserang sejenis mikrob yang menurut hasil kajian ku sendiri, berpotensi untuk menjadi berbahaya. Namun aku yakin. Atas nasihat sahabatku, katanya, "Allah ada hak untuk membebankan kita dengan apa2 cara sekalipun. Kita bukan istimewa sangat pada Allah. Allah mahu menguji sejauh mana keimanan dan kebergantungan kita padaNya. Redha pada ketentuan Allah bererti kita bersyukur". Kerana itulah aku perlu menggunakan masaku sebaik mungkin. Terus berjuang mempertahankan Islam. Mengapa aku harus takut dibunuh atau terbunuh kerana ajal maut ku memang semakin menghampiri. Moga cita-cita ku untuk mati syahid akan tercapai..


p/s: InsyaAllah cuti ini aku akan bertemu doktor sekali lagi. Semoga aku berada dibawah perlindungan Mu Ya Allah.

Berharap mati Syahid di jalan Allah

Berharap untuk mati syahid di jalan Allah dan berserah jiwa serta raga hanya kepadaNya merupakan usaha untuk mendapatkan kemenangan kerana jiwa dan raga adalah titipan dari Allah. Sahabat2 seperjuanganku, moga kalian terus teguh mempertahankan Islam, menegakkan kebenaran, menolak kemungkaran. moga keredhaan Allah sentiasa bersama kita. Perit terasa apabila kita diuji dengan pelbagai dugaan sehingga manusia lemah seperti aku hampir mengalah. Namun, manisnya menjelma bila kita tahu ujian Allah terhadap diri kita ini tanda perhatianNya pada kita. Bersyukurlah dengan nikmat kasih sayangNya. =) Alhamdulillah, Allahuakbar, Subhanallah!...

Moga aku terus kuat menempuh mehnah.. menepis tohmah, menolak fitnah..




Bingkisan rahsia hati,
nanie mujahidah..

No comments: