Saturday, July 2, 2011

27 Rejab: Bukan Hanya Sekadar Peristiwa..


Gambar sekadar hiasan.. ^_^
Tanggal 27 Rejab telah berlalu. Diari 1 Syaaban pula mula membuka tirai. Namun, bagi ana, masih belum terlambat untuk ana merungkai kembali akan sebuah kisah yang cukup bermakna bilamana Rasulullah telah diangkat untuk bertemu Allah bagi menerima kewajipan ibadah solat. Kisah ini adalah kisah sepanjang hayat. Bukannya sekadar peristiwa biasa semata-mata. Malahan, bukan sekadar sejarah yang akan diceritakan kembali setiap kali 27 Rejab menjelang dan dibiarkan luput dari ingatan bila berlabuhnya tabir Rejab. Ianya perlu diingati dalam setiap helaan nafas kita agar manusia sentiasa mengambil pengajaran daripada apa yang terkandung dalam peristiwa Isra' Mikraj yang berlaku pada malam 27 Rejab itu bagi meneladani perkara yang baik dan menjauhi perkara yang tidak baik. Kisah yang disisipi 1001 makna ini memperlihatkan pelbagai kejadian yang seharusnya memberi keinsafan kepada kita agar sentiasa mengingati Allah dan takut kepada kekuasaanNya. Namun, berapa ramai kah manusia yang masih menyedari akan hakikat ini?? Adakah kalian tergolong dalam kalangan manusia yang akan mengatakan:

1. Eh, dah berlalu ke bulan Rejab? x sedar pun. Bila ye 27 Rejab 2?

2. Nape dengan bulan Rejab? ada peristiwa yang istimewa ke?

3. Malas la nak ingat bulan-bulan Islam ni. Yang berlalu, biarkan berlalu. Life must go on beb.


Fikir-fikirkanlah, adakah kalian termasuk dalam golongan manusia ini. Moga kita dijauhkan. Kerana ianya adalah peristiwa pokok kepada rutin harian yang sering kita lakukan sepanjang hari sebagai kewajipan bergelar seorang Muslim. Ketika inilah, Rasulullah menerima perintah solat sebanyak 50 rakaat. Tetapi akhirnya telah dikurangkan kepada 5 rakaat. Namun, berapa ramaikah manusia yang bersyukur?

Seandainya peristiwa dalam Israk dan Mikraj ini dipelajari dan dihayati benar-benar kemungkinan manusia mampu mengelakkan dirinya daripada melakukan berbagai-bagai kejahatan. Kejadian Israk dan Mikraj juga adalah untuk menguji umat Islam (apakah percaya atau tidak dengan peristiwa tersebut). Orang-orang kafir di zaman Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam langsung tidak mempercayai, malahan memperolok-olokkan Nabi sebaik sahaja Nabi bercerita kepada mereka. Kebenaran peristiwa ini telah pun tercatat dalam Kalam Allah. Adakah kita masih mahu menafikannya?
Mafhum Firman Allah S. W. T. : “Maha Suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al-Masjidil Haram ke Al-Masjidil Aqsa yang telah kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat.” (Surah Al-Israa’: Ayat 1).


Peristiwa Israk dan Mikraj ini merupakan ujian dan mukjizat yang membuktikan kudrat atau kekuasaan Allah Subhanahu Wataala. Allah Subhanahu Wataala telah menunjukkan bukti-bukti kekuasaan dan kebesaran-Nya kepada Baginda Sallallahu Alaihi Wasallam. Peristiwa yang termaktub pada 27 Rejab ini bukanlah hanya sekadar satu peristiwa tapi satu rahmat buat sekalian alam. 


wallahua'lam.


SELAMAT DATANG WAHAI SYAABAN.. MOGA REJAB YANG BERLALU MEMBERI MAKNA BUAT DIRIKU. DAN RAMADHAN YANG BAKAL TIBA MEMBAWA AKU KE DAKAPAN REDHA MU YA ALLAH. ^_^


No comments: