Wednesday, March 21, 2012

Kita berjuang hingga syahid..

بسم الله الرحمن الرحيم 

Apabila diri telah biasa dilatih dengan kepayahan, keperitan dan cabaran dalam membawa misi Islam dan menyebarkan suasana biah solehah di kampus kecintaan, terasa kosong pula hati dan jiwa apabila fasa yang dilalui kini penuh ketenangan.. Lebih-lebih lagi setelah diumumkan tiadanya pilihanraya kampus untuk semester kali ini.. Ini bermakna tiadanya tentangan dari pihak lawan. Tiada sindiran kononnya kami berpura-pura membawa nama Islam. Semuanya tenang kembali. Bukannya nak kata diri sukakan kekecohan tetapi rasa lain apabila kali ini dapat membawa kesuburan cinta pada agama dengan aman. Subhanallah.. Indah walau sedikit kekok..

Ya, memang perlu menyesuaikan diri.. Kadang-kala ujian keamanan ini lebih melalaikan sesetengah dai'e itu. Kenapa perlu merendahkan semangat untuk membawa agenda dakwah Islam setelah dimaklumkan tiada pilihanraya kampus? Jika begitu jadinya, kita berjuang untuk apa sebenarnya? Adakah untuk kemenangan semata-mata dalam pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar itu? Semestinya tidak.. Ianya hanya merupakan satu wasilah untuk kita. Yang sebetulnya, kita berjuang untuk Islam. Tempoh kita berjuang adalah hingga syahid. Kata seorang sahabat saya walaupun saya tidak mendengarnya sendiri dari mulutnya. Kerana kefahamannya untuk membawa Islam lebih mendalam daripada saya, saya cukup yakin dia akan meneruskan langkahannya yang membawa manfaat untuk Islam. Dan juga kerana matlamat kami, MARDHATILLAH..

Wahai abnaul haraki, gunakanlah sebaiknya nikmat masa yang Allah beri ini. Bimbang kita akan menyesal di kemudian hari. Jangan pernah mengalah. Pasti terus! Untuk Islam, kita berjuang hingga SYAHID. Dan untuk tempoh masa ini, saya bertekad untuk memperkukuhkan muwasafat tarbiyah dalam diri saya. Kerana ibadah seorang pejuang perlu lebih gigih dari orang biasa. Jika tidak, malulah pada Allah.. Kita hanya tahu sembang kemas tanpa persediaan yang benar-benar rapi. Allahuakbar.. hina sungguh aku ini..

 

No comments: