Friday, July 13, 2012

Bertemu kembali di Segubang,Sarawak (Part 1)

بسم الله الرحمن الرحيم

Salam perjuangan..


Alhamdulillah, seinfiniti kesyukuran dipanjatkan pada Ilahi atas limpah kurnianya, tercapailah hasrat hati saya untuk menjejakkan kaki buat kali kedua di bumi Segubang, Sarawak selepas ziarah yang pertama iaitu bersama sahabat2 Ikatan Studi Islam UKM (ISIUKM) suatu masa dahulu. Pada mulanya, impian itu sememangnya saya terpaksa tolak ketepi kerana mana mungkin saya mampu untuk menaiki kapal terbang sekali lagi untuk ke Sarawak sedangkan untuk ke negeri2 di sekitar Semenanjung pun saya akan fikir berkali-kali untuk ke sana. Ini kan pula untuk merentasi Laut China Selatan, ohh sememangnya hanya dalam igauan sahaja boleh menjadi nyata, getus hati kecil saya suatu ketika dulu. Namun, perancangan Allah adalah sebaik-baik perancangan.



Firman Allah S.W.T,

 "Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya". (Ath-Thalaq : 3)


Ya, dan hasrat itu benar2 terjadi. Saya telah didatangi oleh seorang sahabat saya, Arief Othman dan menawarkan  tiket penerbangan untuk ke sana sempena sebuah program yang lebih kurang sama dengan yang kami jalankan pada tahun lepas. Cuma ahli rombongan sahaja yang berbeza. :) Lamarannya saya terima dengan mudah. Seruan dakwah ini memanggil2 saya untuk kembali ke sana setelah dimaklumkan bahawa Ustaz Kancil, insan kecil berjiwa besar yang kami kenali dulu di kampung itu menyatakan rasa rindunya pada kami dan bertanyakan bila kami akan ke sana semula.  



Ustaz Kancil, murabbi kami di sana.


Makanya, jiwa rapuh saya ini meruntun hiba mengenangkan bila agaknya masa itu akan kembali lagi untuk menyempatkan kami ke sana bertemunya. Atas inisiatif dan kesungguhan sahabat saya tadi, beliau mengusahakan satu program dakwah bersama rakan-rakan satu pengajian dengannya iaitu pelajar dari Sains Politik. Dan sengaja beliau memilih kampung Segubang sebagai destinasi program tersebut memandangkan beliau juga pernah mengikuti ziarah yang pertama dahulu dan ingin memenuhi permintaan Ustaz Kancil yang ternanti-nanti kedatangan kami yang tidak kunjung tiba hampir setahun lebih. Hilang menyepi tanpa berita. Namun, di sinilah kami akhirnya. Berpijak di bumi Segubang buat kali kedua dan bermulalah episod perjalanan dakwah kami merentas benua. 




saya bersama rakan2 baru saya dari Sains Politik tahun 2 (mereka sempoi dan membahagiakan.. ^^)


Sungguh, terlalu banyak yang ingin dicoretkan hingga tidak tahu hendak bermula dari mana. Hakikatnya, saya mengambil masa yang cukup lama untuk mencari kekuatan menulis perkongsian ini khususnya buat teman2 ISIUKM saya yang pernah ke sini dahulu. Bukan kerana kekeringan idea, tetapi cuba mencari waktu yang sesuai untuk mengarang panjang lebar. hoho..


Memori lama kembali


Ya, semestinya saya tidak pernah lupa kenangan kita bersama dulu. Kampung Segubang tidak banyak yang berubah. Cuma ada la beberapa pembaharuan. :) Makanya, setiap langkah saya jejaki sepanjang di sana, saya akan teringat memori kita dulu. Terbayang karenah kita semua sewaktu di surau, di rumah ust kancil dan di sekitar kawasan kampung. Apa yang paling penting dan membahagiakan saya adalah penduduk kampung masih sangat ingat pada saya dan pada kalian semua. Sungguh mengharukan. Ketika saya berjalan2 di sekitar kampung dan terserempak dengan mak cik2 di sana, saya terperasan yang mereka sedang memerhatikan saya sambil berbisik2 pada rakannya. Maka, saya berjalan ke arah mak cik2 tersebut dan menyapa mereka. Tanpa sempat saya perkenalkan diri, mak cik itu berkata, "wah, kamu datang sinik lagi ka.. mak cik ingat lagik sama kamu." Masya Allah, tersentuh hati saya. Setahun lebih berlalu tapi kita masih diingati. Lalu, saya menjawab: Ya makcik, saya pernah datang sini tahun lepas.. mak cik kenal saya lagi? seronoknya!! kata saya riang sambil menyambung, saya dan kawan lelaki saya seorang saja yang tahun lepas pernah datang dan sampai ke sini lagi tahun ini (sambil saya menunjuk ke arah Arief Othman). Yang lain semua ada hal." Begitulah ceritanya kalau dipendekkan..kui33.. Kemudian, kami sambung berbual2. Isi perbualan adalah rahsia dan sulit.. :) hehe..



Antara makcik2 yang masih mengenali saya dan sentiasa berada di sekitar surau untuk meraikan kedatangan kami..


Yang lebih melucukan adalah, kalian ingat lagi x pada mak cik bernama bebek 2? Beliau lagi la sangat ingat pada saya hingga terus memeluk saya sewaktu berjumpa dan bermulalah episod ngeri apabila saya sering diekori sepanjang masa oleh beliau.. :)



Mak cik bebek yang tidak pernah berenggang dengan saya.. Adakalanya penat juga melayan karenah beliau. Maka, saya akan serahkan pada cik Fatimah Sabran bila kepenatan.. :)


Jika dulu, ust Aiman Zafri adalah lelaki yang diminati beliau, kini saudara Buntham (peserta non muslim dari Kelantan yg turut serta) pula yang dipikatnya.. hehe.. Bebek mmg stylo.. :)


Sepanjang di sana, program-program yang dijalankan lebih kurang sama dengan yang dahulu. Antaranya seperti sukaneka dengan kanak2 kampung, tayangan video upin-ipin, kenduri dan gotong-royong bersama makcik2 dan pak cik2, masak ayam pangsun (kali ni ada tambahan makan lemang ye..hehe), slot motivasi dan kelas fardhu ain.

Alamak! Panjang sangatlah pulak entry ni. Nantikan sambungan di Part 2 ye.. :)

"Selagi Kudrat, Islam dinobat"

~nanie mujahidah~

1 comment:

Anonymous said...

Salam mesra dr saya..saya berasal dr Kog Segubang. Ingin sy perbetulkan bhs Sarawak cik. Dlm bhs kami xda "sinik" yg ada hanya "sini" or dlm bhs Sarawak "sitok". Satu kagi nak tegur... Kakak yg cik mention bebek tu makcik saya. Kalau boleh jgnlah mention yg boleh mengaibkan dia dlm blog cik. Siap post gambar dia pulak tu. Dia bukan igauan ngeri..tapi peramah. Dia just x pandai sampaikan prsn dia je.