Saturday, February 11, 2012

Disebalik Anime Naruto: ku persembahkan buat para pejuang Islam..

بسم الله الرحمن الرحيم

Meniti jangka masa cuti yang semakin pantas berlalu, saya sedikit bimbang andainya saya tidak memanfaatkan waktu yang berbaki ini dengan sebaiknya. Jika diikutkan jadual saya, banyak sebenarnya program yang memanggil-manggil. Namun, atas keterbatasan diri dan kesempitan kewangan buat masa ini, saya terpaksa melupakan beberapa program penting dan terperaplah di dalam rumah yang tidak memerlukan sebarang kos. hoho.. 


Sepanjang bergelar mahasiswa di kampus, tidak pernah saya merasai cuti yang amat kosong seperti ini. Saya perlu mengisinya sebagai bekalan hari-hari dalam hidup saya dan barulah menepati ciri-ciri cuti seorang 'Amilin. Tak begitu jah? Tapi bagaimana?? Jauh renungan saya mendarat.. Mencari-cari hiburan mengisi kebosanan hidup.. Susunan buku-buku haraki ada yang sudah dibaca dan masih juga banyak yang belum tapi kebanyakannya bahasa indonesia.. subtitle pulak x de.. payah deh nak paham..hihi.. (getus hati yang pandai je nak lari dari membaca buku kan.. hadoyai..)

Akhirnya, saya terdetik untuk menonton rancangan anime Naruto Shippuden memandangkan ia satu-satunya rancangan yang boleh diterima dek akal pada waktu itu. 



Dulu, saya langsung tidak teruja untuk menonton cerita ini. Tapi kali ini lain dari yang lain. Ada sesuatu yang menarik minat saya iaitu kehenseman Sasuke Uchiha.. :) Ni ulasan sebahagian diri yang masih lagi berjiwa kebudak-budakan.. Namun, jiwa haraki saya pula rajin menganalisis apa yang ada disebalik cerita ini. Dengan melihat, saya cuba untuk menghayati dan menafsir. Sungguh, jalan ceritanya perlu dimanfaatkan oleh para pejuang Islam sekalian. Sambil berhibur, saya belajar untuk mentarbiyah diri. Saya persembahkan beberapa perkara yang penting buat teman seperjuangan..


1) Tidak pernah mengalah dengan pelbagai taktik musuh walau sedahsyat macam mana sekalipun dan yakin dengan kemampuan diri.

~Saya cukup terkesan dengan kata-kata Ustaz Nasrudin Hassan semasa Himpunan 30K Pemuda iaitu: "Dalam kita memperjuangkan agama Allah, segala perancangan dan taktik musuh bukanlah cabaran besar buat kita. Yang menjadi ancaman besar buat kita adalah kelemahan diri kita sendiri"

~Dan dalam kisah Naruto ini, saya melihat Naruto tidak pernah mengalah walaupun musuh mempunyai pelbagai taktik jahat untuk menjatuhkannya. Malah, saya ada terdengar Naruto mengatakan bahawa "i will never give up". Dan akhirnya Naruto menang juga dalam pertarungan itu walaupun sudah terlalu lemah. Jadi benarlah, jangan terus menerus dengan kelemahan yang kita ada, kelak akan memakan diri. Zahirkan kelebihan kita yang sedikit itu untuk menjatuhkan pihak musuh.

2) Saling melengkapi dengan kebolehan masing-masing

~Seperti juga dalam sesuatu organisasi, kita perlu memanfaatkan kebolehan setiap orang. Tidak perlu memaksa orang itu menjadi diri kita atau merendahkan kebolehan yang dia miliki. Kita tidak akan mampu berdiri seorang tanpa adanya sahabat lain. Ya, kemungkinan kita berjaya mungkin ada, tapi waktu itu, pasti kita sudah hampir-hampir tewas dengan diri sendiri.

~Dalam kisah Naruto, ade satu adegan yang saya lihat, kadang-kadang dengan kebolehan  Naruto seorang sahaja, dia tidak mampu untuk menumpaskan musuh. Dia perlu bergabung dengan kekuatan yang ada pada Sakura, Kakashi dan Sasuke untuk menang. Gabungan taktik serangan pada masa yang sama mampu melemahkan pihak musuh. Sampaikan musuh tidak berpeluang untuk menyerang. Semua taktiknya dipatahkan dari segenap sudut.

3) kebersamaan yang mantap

~susah senang bersama. Bergerak dalam satu kumpulan. Seperti yang kita boleh lihat kebersamaan antara Naruto, Sasuke dan Sakura dalam membantu orang-orang yang baik dan menumpaskan orang yang jahat dengan dipantau oleh gurunya Kakashi.


4) True, hard friendship (persahabatan yang sungguh menakjubkan)

~Sahabat yang dahulunya rapat dengan kita dan sentiasa bersama, walaupun telah berubah dan tidak menjadi seperti dirinya yang dahulu, tidak sekali-kali kita sisihkan. Malah kita berusaha untuk mengembalikan dirinya yang asal.

~ Dalam cerita ini, saya melihat Naruto sentiasa menganggap Sasuke sebagai sahabatnya dan berusaha untuk mengembalikan diri Sasuke yang baik memandangkan dia telah dikuasai oleh kuasa hitam yang ada pada dirinya. Malah, Naruto sanggup mengorbankan dirinya untuk menyelamatkan Sasuke. Sasuke pula walaupun seperti tidak mengendahkan Naruto lagi, namun dalam hatinya, dia masih lagi kasih pada sahabatnya. Buktinya, dia bersungguh-sungguh menyerang musuh yang menyakiti Naruto. Kemudian, setelah Naruto cuba menyelamatkannya pula, dia merenung Naruto dari jauh sambil tersenyum. Sweet kan persahabatan mereka.

~Saya kenal Sasuke dalam cerita ini sebagai seorang yang berkarakter control macho tp hakikatnya ada kebaikan dihatinya demi sahabatnya, Naruto.

5) Kuat semangat

6) perancangan strategi memperdaya musuh

~untuk yang ini pula, saya beri contoh melalui adegan apabila ade 3 orang ninja ni, saya lupa namanya, yang merancang untuk memperdaya musuh dengan cara seorang keluar dari tempat persembunyian dan bergerak ke sarang musuh. Kemudian apabila musuh lihat seorang je yang nak menyerang mereka, mereka hanya menggelakkan ninja tersebut. sedangkan ninja itu hanya ingin mengalihkan pandangan musuh dari melihat rakannya yang lain yang akan menyerang sarang mereka dari arah berbeza tanpa disedari. Dengan bantuan ninja2, akhirnya mereka berjaya meletupkan kawasan musuh tersebut.

~oleh itu, perancangan yang sistematik diperlukan untuk menembus benteng musuh walau ketat macam mana sekalipun kawalan yang dilakukan.

Dan banyak lagi ibrah yang saya dapat dari cerita ini. Untuk merasai apa yang saya rasa, mungkin anda juga perlu menontonnya..

Dalam setiap langkah kita, pasti ada sesuatu tarbiyah buat diri. Manfaatkanlah ia..

~BELAJAR, MELIHAT, MENILAI DAN MENAFSIR~


No comments: