Sunday, February 5, 2012

Hari bersejarah suatu masa dulu..

Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang..

Pagi yang hening seperti selalu. Namun aura yang berbeza. Saya cukup yakin bahawa semua orang di setiap pelosok dunia sudah sedia maklum bahawa hari ini adalah tanggal keputeraan  Nabi akhir zaman yang diutuskan buat manusia. Walau tidak pernah bertemu, tetapi bagi umat Islam, kita menyakini bahawa Rasulullah S.A.W adalah pesuruh Allah S.W.T yang menjadi ikutan sepanjang zaman. Malah keperibadian Baginda yang dicatatkan di dalam Al-Quran dan juga kitab-kitab sirah menjadi contoh teladan buat semua. Allahuakbar... 


Jauh di sudut hati saya, saya cukup bimbang dan takut sekiranya saya hanya sekadar mengingati hari bersejarah ini tanpa memaknai segala peristiwa bersejarah yang terkandung padanya. Oleh kerana itulah saya berkira-kira untuk mengucapkan Salam Maulidur Rasul kepada sesiapa mahupun menjadikannya status FB saya. Alangkah hinanya saya andai ianya tidak disertakan dengan penyerapan rasa cinta yang cukup mendalam buat Nabi utusan Allah  ini. Dan malunya saya andai hanya mengungkapnya di bibir tanpa menjadikan Baginda sebagai "role model" dalam setiap langkah kehidupan ini. Allah.. Allah.. Moga saya cukup kuat untuk berubah ke arah yang lebih baik untuk mencapai Mardhatillah..

Walaubagaimanapun, satu harapan saya sempena tarikh penuh barakah, 12 Rabiulawal 1433H ini tercapai juga akhirnya. Saya berjaya mengkhatamkan satu buku coretan Biografi Perjalanan Hidup Rasulullah yang saya kira cukup tebal. Banyak peristiwa yang dapat saya ketahui dan banyak ibrah yang dapat saya tafsirkan. Moga ianya sedikit sebanyak memberi kesan dalam hidup saya. 


Sesungguhnya Allah dan malaikatNya berselawat (memberi segala penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad s.a.w); wahai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya.” [Al-Ahzaab 33: 56]

HAYATILAH APA YANG ADA DISEBALIK PERJALANAN HIDUP RASULULLAH S.A.W..

Allahumma Solli a'la Sayyidina Muhammad.. Allahumma Solli a'la Sayyidina Muhammad.. Allahumma Solli a'la Sayyidina Muhammad..



No comments: