Friday, April 13, 2012

Surat Buatmu Seorang Doktor..

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang..

Pada kali ini, saya ingin menyentuh cerita mengenai mereka yang bakal bergelar doktor Islam. Sejak dari dahulu lagi, saya cukup memandang tinggi kerjaya seorang doktor. Namun, saya tidak pernah mendalami perjalanan hidup mereka. Jadinya, perasaan itu saya simpan kemas dalam hati saya.


Sehinggalah baru-baru ini, saya dan sahabat-sahabat kecintaan hati saya menghabiskan masa bersama-sama dalam meneruskan gerak kerja dakwah kami. Salah seorang daripada kami adalah bakal seorang doktor, yang sedang gigih menghabiskan pecutan terakhirnya sebelum menggenggam ijazah dan bergelar doktor muslim. Saya cukup kagum dengannya. Walau dalam kesibukan itu, namun tetap bersungguh untuk bersama kami memandangkan kami adalah satu keluarga dalam sebuah persatuan besar di kampus kami. Amanah yang kami galas ini akan kami pastikan mampu melahirkan rasa cinta terhadap Islam dalam diri setiap orang yang berada di bawah pimpinan kami.

Dan dalam tempoh singkat 3 hari itu, saya menjadi semakin rapat dengannya dan saya telah dapat menghayati kehidupannya dalam bergelar seorang doktor. Ada kalanya, saya pernah datang sendiri padanya dan bertanya, apakah perasaan beliau bergelar seorang doktor dan apakah sumbangan yang seorang doktor dapat berikan untuk Islam. Ya, semakin saya faham mengenai kisah hidup seorang pelajar perubatan, perasaan pedih dalam hati saya juga turut hadir. Saya tidak dapat terus mendiamkan rasa itu kerana ditambah lagi oleh faktor saya terperasan bahawa ramai follower saya kebanyakkannya adalah pelajar perubatan di luar Negara. Saya tidak tahu dari mana mereka menjumpai blog saya yang buruk dan tidak menyeronokkan ini. Saya cukup terharu dan tidak sangka bakal-bakal doktor sudi singgah di teratak buruk saya ini. Jadi, saya ingin meluahkan sesuatu buat kalian. Bukan perasaan cinta tetapi cemburunya saya pada kalian kerana kalian mempunyai kelebihan yang Allah berikan. Hanya tinggal soal kalian mahu atau tidak untuk memanfaatkannya untuk Islam.

Mengapa perlu saya cemburu? Mestilah sebab saya selalu dengar nak jadi doktor ni bukan sesuatu yang mudah. Tengoklah buku-bukunya.. Semua tebal-tebal. Hanya orang-orang pandai dan terpilih sahaja layak mengambil bidang perubatan. Jadi rasa sangat kerdil jika berdepan dengan budak-budak perubatan ni. Sebab itu, saya rasa bahagia bila bertambah rapat dengan sahabat saya yang bakal bergelar doktor tadi. Saya dapat merasakan aura kehebatannya. Lebih-lebih lagi apabila dia memanfaatkan ruang dan peluang yang ada untuk Islam.

Ya, saya tidaklah terlalu cemburu pada mereka yang bersungguh untuk bergelar doktor sahaja tetapi cemburu saya pada insan-insan seperti sahabat saya, bakal doktor tetapi tidak pernah menggunakan alasan kesibukan untuk lari dari tanggungjawab seorang Muslim. Saya cukup cemburu terhadap bakal doktor yang dalam kegigihannya menuntut ilmu perubatan, dia sempat memikirkan apa sumbangannya untuk Islam di kemudian hari nanti. Saya cukup cemburu dengan bakal doktor yang tidak pernah memisahkan kerjayanya dengan gerak kerja dakwah dan fardhu Muslim.


Buat sahabat-sahabat saya yang bakal bergelar doktor, manfaatkanlah kecerdikan yang Allah beri pada kalian. Saya sungguh cemburu terhadap kalian. Namun, kalianlah sumber inspirasi saya. Bidang saya bukan perubatan namun saya juga ada matlamat untuk disumbangkan kepada Islam. Moga kita dapat buat yang terbaik dalam bidang masing-masing..

"MUSLIMAT MANTAP HARAPAN UMMAH"

2 comments:

DATO MUDA NIZAR said...

bagos2,...kerja doktor mmg bagos n dipandang mulia,..kerana risiko dy berhadapan ngn nyawa org,...ape2 pun gudluck in ur life,..
actually dato nk tanya laa lau berminat jd agent topup,..haa,..awak tentu banyak kawan kan??haa,.dato nk offer awak jd agent topup,..senang2,..baca laa kt blog dato,.free jaa daftar,..

http://traveloghidup.blogspot.com/2012/04/jom-jadi-agent-topup-mudah.html

AZNIAL RAHMAT said...

PERMANENT DOCTOR NEEDED - URGENT !!!

We are Owner and Operator a General Practice (GP) Clinic in Bandar Sungai Long, Bangi and Putrajaya (Presint Diplomatik - Klinik Pakar KASIH).

We are looking for a dedicated Medical Officer Requirements at Bandar Sungai Long Clinic:-
Lady doctor
MBBS or equivalent from a recognized institution approved by Ministry of Health Malaysia
Possess valid Annual Practicing Certificate
Registered with Malaysia Medical Council
Minimum 2 years working experience in Obstetric & Gynecology
Attended an Obstetric Life Saving Skill
Attended A Neonatal Resuscitation Program
Working hours negotiable with minimum on-call
Very attractive salary

Kindly please send to recommend CV to: aznial@gmail.com

Clinic information:-

PUSAT RAWATAN SUNGAI LONG
NO. 12 JALAN SL 1/13
BANDAR SUNGAI LONG
43000 KAJANG
SELANGOR
TEL / FAX: 03-90114833