Friday, July 13, 2012

Bertemu kembali di Segubang,Sarawak (Part 2)

to be continued..
Salam perjuangan..


Menyambung kembali coretan pengalaman di Kampung Segubang, Sarawak (Bahagian 1), kini saya terus melincahkan gerak tari jari saya untuk menaip. Untuk pengetahuan sahabat2, kebetulan ziarah kami ke kampung Segubang pada kali ini semasa penduduk kampung mengalami kekurangan air. Musim kemarau katanya. Tapi adalah jugak hujan turun dua tiga kali. Namun tidak menjadi masalah buat kami kerana masing-masing kelihatan lebih seronok untuk mandi di sungai nampaknya. :)


Di sungai inilah kami bermandi-manda, basuh baju, basuh pinggan mangkuk dan semestinya berenang.. (sayalah tukang basuh pinggan dan angkut air dari sungai ke rumah ust kancil. memang kurus terus.. cewah!)

Seperti juga OPKIM ISIUKM yang lepas, kedatangan kami ke sini kali ini juga membawa misi dan matlamat yang sama iaitu semestinya agenda dakwah. Meskipun tidak banyak yang dapat dilaksanakan, namun bagi saya, cukuplah sekadar kita ada usaha untuk memberi kefahaman kepada ummah mengenai agama Islam walaupun tidak secara langsung. Pelbagai aktiviti yang berjaya dijalankan yang tidak dapat saya ceritakan lebih lanjut. Cukuplah sekadar gambar yang berbicara.. (adakah ini alasan malas nak menaip.. hehe.. layan je la..)

Di sini memori kembali tercipta..


ekspedisi jelajah hutan (menikmati ciptaan Allah)


ziarah penduduk setempat untuk memberikan sumbangan..


Kelas fardhu ain (slot mengajar solat yang sempurna)




Kelas fardhu ain (slot wudhuk yang sempurna)


sesi sukaneka bersama kanak2 kampung


slot motivasi bersama pelajar SK Segubang.. buat ala2 macam tahun lepas di OPKIM ISIUKM.


Ikutkan perancangan, saya diminta untuk memberi motivasi kepada adik2 seperti tahun lepas. Setelah puas menolak, akhirnya Faisal yang kena ambil alih slot motivasi. Tapi last2 nak pegang jugak mikrofon tu.

p/s: nanie mujahidah ni memang kaki mikrofon.. adeh.. =_=" hehe..


    
rewang bersama penduduk kampung (untuk jamuan malam..)



Jamuan malam terakhir (menu: ayam pangsun, lemang, gulai ayam, nasi putih, serunding ayam) 

p/s: semua bertemakan ayam.. sahabat2 ingat lagi x yg ust kancil x boleh makan ayam?alamatnya, malam 2 kami kne sediakan menu spesel untuk ust.. :)


penyampaian hadiah pada malam penutup..


bergambar selepas tamat majlis penutupan.


Bergambar buat kali terakhir sebelum berpisah. Saat yang paling menyedihkan bila mak cik2 pakat menangis.. Jumpa lagi.. :(

p/s: mereka menangis mungkin sebab saya nak tinggalkan mereka lg kot.. hehe... (perasan pulak ye..)

Sungguh sepanjang berada di sana, saya jelas nampak betapa rindunya Ust kancil pada kita semua. Ust kerap mengambil gambar kami menggunakan telefon bimbit.. katanya untuk kenangan kalau rindu. (ust kancil guna fon mahal ada kamera.. hehe.. rezeki Allah.. alhamdulillah..)

Lebih mengharukan saya, hadiah plag dari ISIUKM tahun lepas masih terpampang di surau Nurul Sa'adah..


fuh.. kenangan ni. Bangga je tengok.. :)

Sebelum pulang, ustaz kancil sempat menghadiahkan kepada saya sebuah buku yang telah dibacanya, iaitu buku berjudul "Dialog Masalah Ketuhanan Yesus". Katanya, saya perlu membaca buku tersebut untuk memudahkan berdakwah kepada non-muslim nanti. Ustaz turut menuliskan sebuah doa menambah kewibawaan. Ust pesan untuk membaca doa tersebut agar orang mudah terima kita sewaktu berdakwah dan agar nampak lebih yakin. Tidak lupa juga, saya sempat meminta doa dipermudahkan jodoh dari ust.. ehem2.. :) al-maklumlah, doa jodoh yang ustaz beritahu masa OPKIM ISIUKM yang lepas saya dah lupa.. hoho.. ^_^

Jauh di sudut hati saya, antara sebab untuk kembali ke Segubang, Sarawak ini juga adalah untuk bertemu dengan dua orang kanak2 kecil yang bakal menjadi pemuda Islam yang hebat di kampung. Semestinya Taufiqurrahman iaitu anak ust Kancil dan juga Fathulrahman, sahabat baiknya. Hajat untuk mengambil gambar kenangan dengan Taufiq tercapai namun, untuk bergambar bersama Fathulrahman menjadi hampa kerana dikhabarkan bahawa beliau telah berpindah ke tempat lain yang jauh di Sri Aman.. Hilang sebuah permata di kampung itu. Moga lahir lebih ramai penggantinya kelak..


Bersama Taufiqurrahman.. masih petah seperti dulu. Sekarang dah pandai jadi muazzin di surau.. Alhamdulillah.. ;)


Fathulrahman.. tidak berkesempatan untuk bertemu.. sedikit hampa. Moga menjadi pemuda Islam yang soleh suatu hari nanti.. (UPSR tahun lepas beliau dapat 3A 2B.. pandaikan?? :) skrg belajar di Sekolah menengah Agama Sri Aman katanya.

Dan banyak lagi kenangan sepanjang di sana. Cukuplah sampai di sini saya kongsikan khusus buat teman2 OPKIM ISIUKM yang lepas memandangkan mereka tidak dapat turut serta untuk ke Segubang bersama saya baru-baru ini. Alhamdulillah, syukur ya Allah kerana memberiku kesempatan untuk ke sana.. Malah, saya cukup gembira dapat berkenalan dengan rakan2 baru saya. Banyak hikmah yang saya perolehi dari mereka. :)



Syukran juga buat semua penaja2 program ini termasuklah Urusetia Saudara Kita (USK) dan juga Pusat Islam Sarawak..

InsyaAllah Selagi Kudrat, Islam dinobat.. 
-TAMAT-

kenangan abadi di hati,

OPKIM '12
Kg Segubang, Bau, Sarawak..

nanie mujahidah..

5 comments:

Nadia Mujahidah said...

izin ana mnjejak langkahmu ya ukhti.

Nanie Mujahidah said...

Allahurabbi.. tiada apa pada akak wahai adikku. moga enti lebih hebat dan memberi manfaat untuk Islam dan ummah.. :)

szi said...

Ketahuilah bahawea diri ini kejelesan menatap catatan anda...

one said...

mg banyak lagi universiti lain datang berdakwah di sini...guru agama sk segubang

Ahmad Tajuddin said...

Rindu segubang seolah bertaut semula bila menyelak semula tulisan kawan2 tentang OPKIM.. Oh tuhan...