Wednesday, August 10, 2011

Di ancam oleh si Lipas...

Diari Ramadhan 1

Mungkin kerana terlalu takut yang amat kepada makhluk Allah, si kecil lipas ini, ana telah dikurniakan satu deria bau dan penglihatan yang cukup tajam untuk mengenal pasti sama ada ana berada berhampiran lipas atau tidak di mana-mana sahaja ana berada. Sepanjang ana melalui hari-hari dalam hidup ana, setakat ini, ya memang betul. Deria ana ini belum pernah menipu. Setiap kali ana terbau lipas, walaupun di jarak yang amat jauh, lipas itu pasti wujud berdekatan tempat ana dan ana dapat mengesan kehadirannya.


Ana bangkitkan cerita ini sebagai diari Ramadhan ana kerana alkisahnya, satu petang setelah berbuka puasa di masjid UKM dan usai solat berjemaah maghrib, ana hendak ke tandas. Dengan hati yang tidak berasa sedap, ana meneruskan langkahan. Deria istimewa ana mula berfungsi. ana tahu pasti si kecil itu berada berhampiran ana. Dan pada saat yang sama, mata ana mula bertumpu pada satu jasad kecil berwarna hitam. Itu dia. Dah agak dah. memang lipas 2. Adakah serangga kecil ini sengaja ada di sisi ana sebab tahu ana memang takut spesies dia. Malam itu juga ana menggigil. Mungkin kerana terkejut ternampak lipas itu di pintu tandas. lalu ana pergi meluahkan perasaan takut itu pada kak Sakinah yang sudah sedia maklum bahawa ana takut pada lipas dan dia hanya mampu tergelak2 melihat gelagat ana.

Ana bukanlah jenis muslimat yang akan menjerit apabila terkejut malah ana sendiri tidak suka dengar mana-mana orang perempuan menjerit dengan kuat. Ana cukup bersyukur kerana Allah jadikan ana bukan jenis itu. Makanya, kalau ana terkejut apabila melihat lipas, ana akan menggigil dan menangis. Tapi disebabkan perangai kami inilah, mak makin sayang dengan kami. Sebenarnya, Ana, kakak dan juga adik perempuan ana semua takut lipas. Jadi kalau nampak lipas, memang kakak ana terlebih dulu akan menjerit panggil nama mak. Dengan menunjukkan bakat sebagai heroin, mak akan gelak kan kami dan pergi ke arah lipas tu. Kemudian, TAPPP!!! tamatlah riwayat lipas dibunuh mak.. mak adalah HERO kami. Kakak ana yang sulung dan adik lelaki pulak dok tergelak2 kan kami bertiga sebab mereka tak takut lipas. Adik lelaki ana dengan selambanya sambil buat muka berkata, "lipas kecik pun takut" dan berlalu tanpa menyelamatkan kami. Tak gentleman sungguh.. =)


adik yang x gentleman.. hoho

Mana la x takutnya, dah lipas tue dok terbang pergi kat kami yang takut lipas ni buat ape.. adoyai.. Berilah ana gajah ke, harimau ke, dinosaur ke, namun lipas juga yang ana paling takuti. Ya Allah, bukan niatku untuk takut pada makhluk Mu ini. Ampunkan daku Ya Allah. Bila kenang balik peristiwa bersama lipas ini, pasti ana akan tergelak. Suka duka hidup ana bersama sang lipas. Moga pasangan hidup ana nanti bukan jenis takut lipas juga. Kalau x, alamatnya dua-dua naik atas meja. itu pun kalau lipas tu tak boleh terbang. Kalau lipas boleh terbang, memanglah kena lari keluar rumah.. ^_^

p/s: sebenarnya melihat gambar lipas pun ana x boleh. Sebab tu la cuma dapat letak gambar kartun lipas je.. hehe.. Lipas mati pun x boleh, malah jika terpegang sayap lipas atau kakinya yang sudah tertanggal pun, ana akan menggigil. Aduh.. macam mana ni..  Allahuakbar. Ampun Ya Allah.. bukan niatku..T_T

Sekadar perkongsian bersama. Namun, apa yang utama yang perlu ana terapkan, sejauh mana ibadah kita di bulan Ramadhan pada kali ini. Semoga ianya lebih bermakna dari sebelumnya. Hinanya rasa diri kerana ana masih belum membuat yang terbaik. Sedih dengan diri namun harus terus mencuba..

Selamat Berpuasa semua!

2 comments:

Akmal Ezat said...

hahhaa...lucu la nanie ni..selamat lipas tu xmakan org..klu x...msti trauma kan??..hehe

Nanie Mujahidah said...

nak buat mcm mane.. hehe.. skang ni pun dah fobia tahap kritikal. =)