Thursday, February 16, 2012

Sungguh indahnya Dhuha buatMu Allah..

Berkata Abu Murrah Ath-Tha’ifi r.a. bahawasanya Nabi s.a.w. telah bersabda : Allah telah berfirman:
“Wahai anak Adam! Bersembahyanglah untuk Aku di awal pagi, niscaya Aku akan mencukupimu di akhirnya.”(Riwayat Ahmad)
Hadis Qudsi ini menganjurkan kita mengerjakan Solat Dhuha yang mana antara faedahnya, Allah Ta’ala memberi jaminan akan melaksanakan segala keperluan-keperluan keduniaan manusia setiap hari.
Allahuakbar.. Janji Allah itu pasti. Sungguh dua rakaat dhuha itu boleh menarik rezeki dan menolak kepapaan seperti sabda Rasulullah S.A.W yang tertulis dalam kitab "An-Nurain". Pelbagai keagungan dan kebesaranNya yang Allah tunjukkan padaku melalui barakah solat Dhuha.


Maka, nikmat apalagi yang ingin engkau dustakan wahai manusia.. Hanya itu yang mampu saya katakan andai masih ada lagi yang tidak ingin berpegang dengan kalimah Allah dan membenarkan kekuasaan Allah..
Sungguh sukar untuk saya menafsirkan apa yang saya rasakan. Tapi saya cukup yakin sahabat-sahabat mampu memahami maksud yang ingin saya sampaikan. Sepanjang saya melalui hari-hari yang kadang kala penuh keperitan dan kesempitan, Allah turunkan nikmat buat hambaNya. Ya Allah.. Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Dengan berkat Solat Dhuha yang tulus buat penciptanya dan pengharapan yang tinggi pada Allah yang satu, Allah pasti tidak kedekut untuk meringankan beban hambanya.
Ya, saya bukanlah insan yang cukup istiqomah untuk melakukan solat dhuha. Dan kerana itulah saya cukup malu dan merasa hina untuk berhadapan dengan Allah kerana setiap kali diri ini kesusahan, dan solat Dhuha dilakukan, pasti Allah makbulkan. Pelbagai peristiwa yang berlaku pada saya yang sungguh buat saya cukup bersyukur padaMU Allah.. Hidup sememangnya untuk bersyukur. Namun, x ramai yang sedar dan mampu melakukannya. Mereka tidak pernah merasa cukup dengan nikmat Allah. Dan kemungkinan saya juga tergolong dalam kalangan itu tanpa saya sedari. "Ya Allah, andai aku lalai dan leka, maka sedarkanlah, janganlah Engkau jadikan aku hambaMu yang tidak bersyukur."
Sekadar berkongsi, pernah satu ketika, saya pergi ke satu program seminar bersama rakan MPP yang lain. Dalam hati saya, cukup pasrah dan berharap agar tidak menggunakan wang langsung sepanjang berada di sana memandangkan semuanya ditanggung oleh pihak penganjur. Memandangkan perjalanan yang cukup jauh dan memenatkan, jadi setelah tiba, rakan2 saya mengajak untuk pergi makan di satu restoran bersama-sama memandangkan program masih belum bermula. Pada waktu itu, saya tidak membawa sebarang wang langsung. Lalu, saya cuba menolak ajakan mereka tetapi didesak untuk pergi bersama. Semestinya malu untuk saya memaklumkan saya tiada wang. Namun, Allah telah membantu saya. Tiba-tiba, saya tersedar di poket blazer saya ada wang kertas berjumlah RM10. Alhamdulillah waktu itu saya dapat mengisi perut yang kekosongan. Saya cukup yakin itu semua pertolongan Allah buat saya. Bila-bila masa sahaja yang Allah kehendaki untuk memberi rezeki pada kita, maka ianya pasti terjadi. Berkat waktu DhuhaNya...
Dan banyak lagi yang ingin dikongsikan. Namun, saya tidak berniat untuk memberitahu setiap peristiwa yang Allah bantu saya untuk menyatakan bahawa sayalah orang yang bertuah. Pokoknya apa yang lebih utama yang ingin saya kongsikan adalah Allah itu sungguh Maha Pemurah. Janganlah kita sombong dan tidak ingin meluangkan masa melakukan solat Dhuha dua rakaat untuk memohon diperluaskan rezeki dan beroleh keberkatan dari Allah. 
Sungguh indahnya Dhuha itu jika kita memanfaatkan sebaiknya buat Pencipta kita..
Jom Dhuha!! (",)

No comments: